Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Toepassingsgebied
De onderliggende Algemene Voorwaarden bepalen de rechten en plichten van de Partijen die ontstaan uit de online-verkoop van de producten aangeboden op de website toebehorende aan het bedrijf Laventa (ondernemingsnummer: 0774.273.596), gelokaliseerd te Kontichstraat 12, 2650 Edegem, België. Hoewel de website zich richt op België en Nederland worden alle diensten door Laventa geleverd vanuit België en wordt de overeenkomst tussen partijen geacht te zijn uitgevoerd in België, met verzending naar vermelde landen.

Deze Algemene Verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle verkopen van producten uitgevoerd via de website en hebben voorrang op alle andere voorwaarden uitgaande van Laventa of de klant. Afwijkingen hiervan dienen door Laventa voorafgaandelijk, uitdrukkelijk en schriftelijk te zijn toegestaan.

Artikel 2 – Rechtsbekwaamheid en Aanvaarding De persoon die een product van Laventa wenst te kopen dient handelingsbekwaam te zijn. Indien een persoon handelingsonbekwaam is verklaard kan hij geen producten kopen op de website van Laventa en bijgevolg de hoedanigheid van klant verkrijgen. Deze zal zijn aankopen moeten doen via zijn wettelijke vertegenwoordiger.

De klant aanvaardt deze Algemene Verkoopsvoorwaarden expliciet door het aanklikken van een vinkje of kruisje naast de zin “Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden”. De klant heeft de mogelijkheid gehad deze Algemene Voorwaarden op te slaan en af te drukken.

Artikel 3 – De Producten
De producten die Laventa aanbiedt zijn deze zoals ze weergegeven worden op de website op het ogenblik dat de klant zijn bestelling uitvoert en binnen de grenzen van de beschikbaarheid van deze producten.

Laventa engageert zich om alles in het werk te stellen om alle bestellingen te leveren. Desondanks kan Laventa niet verantwoordelijk gesteld worden voor het niet beschikbaar zijn van een product, noch voor de schade die daaruit zou kunnen voortvloeien. In het geval één of meerdere producten van een bestelling niet beschikbaar zouden zijn, zal de klant via e-mail of schriftelijk door Laventa op de hoogte gesteld worden dat zijn/haar bestelling geheel of gedeeltelijk geannuleerd, dan wel opgesplitst wordt.

In elk geval zal Laventa de terugbetaling uitvoeren binnen 30 dagen. Alle producten die op de website te koop aangeboden worden, worden in eer en geweten en zo getrouw mogelijk omschreven. Desalniettemin hebben de foto’s die op de website getoond worden geen enkele contractuele waarde. Laventa wijst elke verantwoordelijkheid af voor fouten die in de omschrijvingen van de producten of in de foto’s zouden kunnen optreden, o.a. in geval van lichte afwijking in de kleuren of maten.

Artikel 4 – Prijzen en Factuur
De prijzen zijn deze zoals deze worden weergegeven op de website op het ogenblik van het plaatsen van de bestelling door de klant.

De prijzen die vermeld worden tijdens het aankoopproces, worden uitgedrukt in Euro, en zijn inclusief BTW en administratieve kosten, tenzij het expliciet anders vermeld wordt.

De prijzen van de Producten en diensten bevatten niet de transportkosten. Deze kosten worden apart aangerekend en de klant zal deze bovenop de aankoopprijs betalen. Ingeval aan de klant een korting toegestaan werd, zal deze apart van de prijs afgetrokken worden.

Laventa behoudt zich het recht voor om op elk moment de verkoopsprijzen en de transportkosten te wijzigen. Weliswaar zullen de aangekochte Producten en kosten altijd gefactureerd worden aan de prijzen die vermeld staan in de e-mail die de bestelling bevestigt. Dit zijn de prijzen die van toepassing waren op het moment van de aankoop, voorzover de Producten beschikbaar zijn.

De Klant gaat ermee akkoord dat Laventa haar factuur in elektronische vorm overmaakt. Indien de Klant toch een papieren factuur wenst, kan hij/zij dit op eenvoudig verzoek aanvragen via hello@laventa.be.

De Producten blijven de eigendom van Laventa tot op het ogenblik dat ze integraal betaald zijn door de Klant, dit is tot volledige betaling van de aankoopprijs en de kosten.

Artikel 5 – De Betalingsmethodes
De bankrekening van de Klant wordt gedebiteerd na bevestiging van de aankoop, en de betaling wordt pas effectief op het ogenblik dat de bank van de Klant haar akkoord gegeven heeft aan Laventa.

In geval de bank van de Klant de betaling weigert, wordt de bestelling automatisch geweigerd.

De Klant garandeert dat hij gewettigd is om online betalingen met één van de hoger vermelde betalingsmethodes uit te voeren en dat er voldoende dekking is op de bankrekening die gelinkt is aan de creditcard, de bancontactkaart om alle kosten die voortvloeien uit de transactie te dekken. Zoniet kan Laventa de bestelling weigeren.

Artikel 6 – Bestelling van de Producten Onafgezien van elk geschreven bewijs waarover de Klant zou beschikken, wordt expliciet overeengekomen, dat alleen de gegevens die geregistreerd worden in het informaticasysteem van Laventa, haar hostingpartner, of haar internet betalingspartner, het bewijs vormen van de communicatie, de inhoud van de bestelling en het geheel van de transacties die plaatsgevonden hebben tussen de Partijen.

Om een bestelling te plaatsen gaat de Klant naar de rubriek van zijn keuze, kiest hij het product die hij wenst te ontvangen, vervolgens klikt hij op “Plaats in winkelmandje”. Op die manier komt het gekozen artikel in het “Winkelmandje” terecht. De Klant kan zijn bestelling corrigeren zolang deze zich in de “Winkelmandje” bevindt. Indien de Klant zijn order wil bevestigen dient hij/ zij een leverings- en betaalmethode te kiezen. Gedurende het hele afrekenproces wordt duidelijk aangegeven wat het totaalbedrag is dat betaalt dient te worden. Door het uitvoeren van het betalingsproces wordt de bestelling definitief en kan deze niet langer worden gewijzigd.

De Klant ontvangt via een e-mail in elk geval, na de aankoop, een bevestiging van zijn bestelling.

Alle contractuele informatie met betrekking tot de bestelling wordt meegedeeld aan de Klant in de taal die de Klant gekozen heeft bij zijn/haar inschrijving op het ogenblik van de bevestiging van zijn bestelling.

Artikel 7 – Leveringen
Bij de bevestiging van de bestelling, kan de Klant kiezen voor een levering aan een bepaald adres (woonplaats, arbeidsplaats of andere).

Levering aan huis of op het werk
Uw pakket wordt op de klassieke manier geleverd op een door u gekozen adres (thuis of op het werk). Levering gebeurt uitsluitend door BPOST.

Hoeveel bedragen de verzendingskosten?
Bestellingen vanaf 75 euro worden gratis geleverd.
Voor andere bestellingen gelden volgende tarieven (Bpost):
België, Nederland: 6,90 euro

De bestelde Producten worden geleverd op het leveradres zoals het door de Klant opgegeven wordt tijdens het bestelproces en volgens de voorwaarden die daar beschreven worden. Laventa houdt zich het recht voor om de bestelling op te splitsen in één of meerdere leveringen in functie van de beschikbaarheid van de Producten. Elke levering wordt steeds aangekondigd via e-mail. Gelieve rekening te houden met een leveringstermijn van 4 tot 6 werkdagen.

Artikel 8 – Herroepingsrecht en retourmodaliteiten
Tenzij expliciet anders is vermeld op de website, heeft de klant het recht om, binnen de 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de dag volgend op de dag waarop de klant het product heeft ontvangen, Laventa op de hoogte te stellen dat hij gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht, zonder dat hij daarvoor een schadevergoeding moet betalen en zonder dat hij daarvoor een reden moet opgeven.

Als een klant Laventa op de hoogte wil stellen dat hij zijn aankoopovereenkomst wenst te herroepen moet hij dit doen binnen vooropgestelde termijn van 14 kalenderdagen vanaf de dag volgend op de dag waarop de klant het product heeft ontvangen.

Het herroepingsrecht voor geleverde producten is slechts geldig voorzover het product ook daadwerkelijk teruggestuurd wordt binnen de 7 kalenderdagen nadat de klant Laventa op de hoogte gebracht heeft dat hij zijn aankoop wenst te herroepen. Laventa is hiervan op de hoogte van zodra de Klant een email heeft gestuurd aan hello@laventa.be i.v.m. een retourzending. Het herroepen product moet teruggestuurd worden in nieuwe toestand, in zijn oorspronkelijke verpakking, in perfecte staat en vergezeld van de originele verkoop factuur (waarvan de klant een kopie behoudt). Elke retour waarvan de afzender niet kan geïdentificeerd worden, zal geweigerd worden. Zodra de 7 kalenderdagen verstreken zijn, is Laventa niet meer in staat om de retour te aanvaarden en zal de retour teruggestuurd worden naar de afzender.

De kosten en risico’s verbonden aan de retourverzending vallen ten laste van de klant.

Om een retour te verzenden, kan de klant eveneens gebruik maken van Bpost. De terugbetaling van de aankoop zal gebeuren binnen de 30 kalenderdagen na tijdig ontvangst van de retour door Laventa. Op voorwaarde dat alle voorwaarden zoals hierboven beschreven strikt voldaan zijn. Het bedrag dat terugbetaald wordt zal in elk geval nooit groter zijn dan het door de Klant effectief betaalde bedrag.

Deze terugbetaling zal op de volgende wijze plaatsvinden: Indien de klant zijn bestelling betaald heeft door middel van kredietkaart, zal na het nakijken van de teruggezonden artikelen, een credit worden uitgevoerd op de kredietkaart die de klant gebruikt heeft om de aankoopprijs te betalen van de teruggezonden artikelen, gebruikt om de bestelling te betalen. De terugbetaling aan de klant zal gebeuren volgens de overeengekomen modaliteiten met de bank die de kaart uitgeeft.

Indien de klant zijn bestelling heeft betaald met een andere vorm van betaling, zal de terugbetaling worden uitgevoerd via overschrijving op het bankrekeningnummer dat hij heeft vermeld op de retourbon.

Artikel 9 – Wettelijke garantie
Laventa garandeert dat de te koop aangeboden producten geen zichtbare of onzichtbare gebreken vertonen die een normaal gebruik van het product onmogelijk of gevaarlijk maken.

De klant heeft op basis van zijn nationale wetgeving wettelijke rechten die deze garantie onverlet laat.

Ingeval de klant beroep wenst te doen op deze waarborg dient hij onmiddellijk contact op te nemen met Laventa. De klant dient in ieder geval Laventa schriftelijk via hello@laventa.be op de hoogte te brengen van het gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van maximum 14 dagen vanaf de dag waarop de klant het gebrek heeft vastgesteld.

De waarborg is in alle geval niet van toepassing voor producten die opzettelijk beschadigd zijn of beschadigd zijn door nalatigheid van de klant.

Artikel 10 – Verantwoordelijkheid Laventa kan in geen geval verantwoordelijk gehouden worden voor geleden directe of indirecte schade (onderbreking van uitbating, winstderving, het mislopen van opportuniteiten,…) die voortvloeit uit het gebruik of de onbeschikbaarheid van de site. Zij is niet aansprakelijk voor eventuele schade aan de systemen van de klant door het bezoek aan de website zoals onder meer door aanwezigheid van een binnendringing van buitenaf of van informatica virussen.

Laventa kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor gebeurlijke fouten in de foto´s of de teksten die gebruikt worden voor de product omschrijvingen op de site. Laventa kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor het niet kunnen leveren van de bestellingen wegens uitputting van voorraad of wegens redenen buiten haar controle, hieronder begrepen de gevallen van overmacht, zoals onder meer verstoring of staking van transport -, post -, of communicatie diensten, in geval van overstroming of brand, ongemakken of schade inherent aan het gebruik van het netwerk.

In alle gevallen waar de verantwoordelijkheid van Laventa aangesproken wordt of zou kunnen worden, is de verantwoordelijkheid van Laventa beperkt tot het bedrag dat door de klant effectief betaald werd voor de betrokken bestelling.

Artikel 11 – Geschillen en toepasselijke wetgevingen
In geval van betwisting tussen partijen omtrent de overeenkomst zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Antwerpen bevoegd tot beslechting van het geschil.

Het Belgische recht is van toepassing op de overeenkomst tussen partijen.

Artikel 12 – Contact en geschillenregeling
In geval van vragen omtrent zijn aankoop, kan de klant contact opnemen met Laventa.

Laventa verbindt zich ertoe de klant een antwoord te bieden binnen een termijn van maximum 5 werkdagen.

Artikel 13 – Wijziging Algemene Verkoopsvoorwaarden en Nietigheid
Laventa kan op elk moment de onderliggende Algemene Voorwaarden wijzigen, onder andere om zich te schikken naar wettelijke verplichtingen. Via de website meegedeelde wijzigingen krijgen uitwerking op alle hierop volgende offertes of bestellingen.

Laventa behoudt zich het recht voor om op elk moment het ontwerp en de inhoud van haar website te wijzigen.

Indien door de beslissing van een rechtbank één of meerdere artikel(en) of paragraaf(en) uit de onderliggende Algemene Voorwaarden nietig of niet tegenstelbaar zou worden, doet dit in niets afbreuk aan de geldigheid en toepasbaarheid van de andere artikelen en paragrafen van de onderliggende Algemene Voorwaarden, noch van de overeenkomst tussen partijen.

Artikel 14 – Privacybeleid – Bescherming van de persoonlijke levenssfeer en verwerking van persoonsgegevens

De Klant vindt meer informatie over de politiek van de privacy bij Laventa terug op de “privacy beleid”-pagina.

Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met deze website te gebruiken, accepteer je het gebruik van cookies.  Meer informatie